„JOB SHADOWING” W KRAINIE MIODU
W dniach 18-22 października 2021 roku miała miejsce kolejna odsłona realizowanego
przez ZSP w Brzeźnicy projektu LEARN TO TEACH BETTER w ramach programu
Erasmus+, Akcja KA1 – Mobilność Kadry Edukacyjnej. Pomimo ciężkich czasów,
naznaczonych piętnem pandemii koronawirusa i związanych z tym ograniczeń
i restrykcji, udało się zrealizować kolejne mobilności. Tym razem na mobilność typu
„job shadowing” (uczenie się przez obserwację na stanowisku pracy) do szkoły
partnerskiej w Sliemie na Malcie udały się dwie pracownice naszej szkoły:
wicedyrektor Małgorzata Zielnik oraz nauczycielka języka angielskiego Edyta Kłeczek.
Przypisane do klasy 8, codziennie uczestniczyły w ośmiu lekcjach tej klasy
obserwując pracę nauczycieli, funkcjonowanie szkoły, a także pracę i zachowanie
uczniów. Nasza partnerska szkoła, Newark School, jest szkołą specyficzną, nawet jak
na warunki maltańskie, gdyż uczęszczają do niej dzieci pochodzące z różnych krajów,
często nie posługujące się w ogóle językiem maltańskim, a bezpośrednio
po przyjeździe nawet i angielskim. To ostatnie szybko się zmienia, jako że językiem
wykładowym wszystkich przedmiotów w tej szkole jest język angielski będący
drugim, obok maltańskiego, językiem urzędowym Malty. W szkole Newark
priorytetem jest nacisk na pracę samodzielną ucznia, praca w parach i grupach jest
doceniana, ale przecież egzamin i tak każdy uczeń zdaje indywidualnie i na własny
rachunek, więc każdy stara się tę pracę jak najlepiej wykonywać. Z przedmiotów
głównych (język angielski, maltański, włoski, francuski, przedmioty ścisłe,
matematyka) uczniowie zawsze mieli zadana pracę domową, której poprawność była
dokładnie sprawdzona przez nauczyciela, co ułatwiała liczebność klas (od 3 do 11
uczniów w klasie). W tym semestrze obserwowana przez nas klasa nie miała takich
przedmiotów jak historia, biologia czy geografia, skupiając się głównie na językach:
po 3 godziny tygodniowo maltańskiego, włoskiego i francuskiego i aż 2 godziny
dziennie języka angielskiego. Lekcje trwają od 30 do 40 minut, nie ma dzwonków,
zaś przerwa (20-minutowa) jest tylko jedna w ciągu całego dnia nauki. Wszyscy
uczniowie kończą zajęcia o 13.45 i o tej porze wracają do domów. Pomimo wielu
różnic, są także podobieństwa, które sprawiają, że szkoła i nauczanie na całym
świecie maja spełniać te same funkcje – wyposażyć młodego człowieka
w wiadomości i umiejętności, które pomogą mu żyć i pracować w otaczającej go
rzeczywistości.

Projekt Erasmus+: LEARN TO TEACH BETTER